Het jaar 2024 was een druk jaar voor de Nomadisch. Deelname aan maritieme evenementen, onderhoud aan het schip, de voorbereidingen op de revisie van de motor en de plaatsing van het laadgerei hebben veel van de vrijwilligers gevergd.
Evenementen
Op 13 april was de seizoenopening en werd de Nomadisch opengesteld voor het publiek. Geholpen door goed weer, waren er veel belangstellenden.
Van 13 tem. 16 juni lagen we in Delfzijl, ter gelegenheid van Delfsail 2024. Ondanks het vaak slechte weer hebben we veel bezoekers aan boord gehad.
Op 10, 11 en 12 augustus deed de 1000 km lange Jubileumtour van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Bedrijfsvaartuig (LVBHB) de stad Groningen aan. Uiteraard kon de Nomadisch daarbij niet ontbreken.
Op de Open Monumentendagen, 14 en 15 september was de Nomadisch deelnemer in de haven van Sappemeer. In het vrachtruim exposeerde kunstschilder Max Koekkoek maritieme schilderijen.
De scheepswerf Royal Bodewes in Martenshoek had ons op 11 september uitgenodigd naar hun werf te komen voor een Open Dag. De bijna 100 jaar oude Nomadisch lag letterlijk in de schaduw van een hypermodern 90 meter lang vrachtschip, dat gereed werd gemaakt voor haar proefvaart. Het veeltallig aanwezige publiek kon zo de ontwikkeling van 100 jaar scheepsbouw zien.
Het jaar werd afgesloten met de Winterwelvaart in Sappemeer op zaterdag 7 december. Zoals ieder jaar ligt de haven dan vol met historische schepen. Op de tegenoverliggende Historische Scheepswerf Wolthuis stonden informatiestands, scheepsmodellen en waren er muziekoptredens, enz. Deze gezamenlijke activiteit is goed aangeslagen bij het publiek, dat veelkoppig aanwezig was.
Werkzaamheden
De vrijwilligers hebben veel onderhoudswerkzaamheden aan het schip verricht. Het teakhouten stuurhuis werd ontdaan van oude laklagen en opnieuw in de Benar olie gezet. Ook van de roef werden oude verflagen verwijderd en werden er enkele conserverende verflagen en een nieuwe witte aflaklaag aangebracht. De plannen om het schip weer te voorzien van eigen laadgerei werden actueel, toen er op Marktplaats een tweetal masten, compleet met stagen en wanten voor een interessante prijs werden aangeboden. De ene mast wordt passend gemaakt als hoofdmast en de andere verbouwd tot laadboom. Verder werd een gebruikte lier met 3 trommels aangeschaft. Aan het einde van het jaar zijn de techneuten begonnen met het demonteren van de beide cilinders van de motor, als voorbereiding op de grote revisie in 2025.